Carin Hjulström

"När det måste bli nåt vettigt sagt"

Intervju med Carin

Plötsligt är du aktuell både med en barnbok, en nominering till Stora ljudbokspriset och en helt ny serie i genren cosy crime. Var ska vi börja?

Ha ha. Ja, det är mycket nytt nu. Jag är väldigt glad för att ”På en ny nivå”, min femte roman om Frida Fors, är nominerad till Stora ljudbokspriset. Mina böcker är tydligen särskilt populära i ljudgenren. Men det är stenhårt motstånd, så jag hoppas att alla som gillar böckerna röstar. Annars är det just nu mest surr kring min nya serie ”Säbyholms gröna fingrar”.

Säbyholms gröna fingrar – vad är det egentligen?

Det är namnet på den plantskola som mina huvudkaraktärer drar igång i min nya romanserie i genren cosy crime. Firade Dramatenskådespelerskan Siri Ehrensvärd lämnar hastigt Stockholm och teatern för att flytta ut på landet och hjälpa sin brorson Anton att få ordning på sitt liv. Anton är föräldralös, har varit fosterhemsplacerad och hamnat i dåligt sällskap. Nu har han vunnit en plantskola på poker och Siri ska äntligen ta tag i sitt dåliga samvete för Anton. På Thoresta slott som ligger granne med plantskolan bedriver man tvivelaktig jakt. Redan på Siris första dag hittas länsstyrelsens jakttillsyningsman död på en åker, omgiven av örnfjädrar. Polisen Olle Magnusson är tillsammans med Siri först på plats.

Men Säbyholms gröna fingrar finns i verkligheten också va?

Precis. Jag har utgått från godset jag bor på – Säbyholm, precis vid Mälaren. Säbyholms gröna fingrar är namnet på den studiecirkel jag gick med i för att lära känna folk i byn när jag var nyinflyttad för tre år sedan. Det finns många växthus på godset och vi sågs där och odlade. Det var miljön i Säbyholm som gav mig inspiration till serien. Säbyholm är som ett svenskt Midsomer, fast vid Mälaren,  med gods, kyrka, bryggeri, alléer och äppelodlingar.

Så har du övergett Frida Fors?

Nej då. Hon kommer säkert tillbaka. men i senaste boken som kom 2019 fick intervjua Donald Trump i direktsändTV, så jag tänker  att Frida behöver vila lite efter det.

Barnboken då, hur kom den till?

”Världens första människa” kom till för att jag ville hjälpa en fransk jazzmusiker, född i Kongo, med en teaterföreställning han kunde köra på bibliotek och förskolor. Eftersom de första människorna föddes i Afrika kändes det naturligt. Dessutom måste ju världens första människa ha varit ett barn och inte en vuxen. Men han ville inte ha min berättelse och då gick jag till Eva Dahlin på Bonnier Carlsen istället. Nu har det blivit en kanonfin bok med illustrationer av @Anders Nyberg. Det är en interaktiv bok i stil med klassikern ”Knacka på”. Här gör barnen ljud som är samma nu som då – en vinande vind, ett smattrande regn – för att vända blad. Med hjälp av flickan Ia får man följa människans utveckling från the big bang till idag. Ålder 3 – 6 år.

Vad är du mest: författare, journalist, moderator, sångerska?

Ha ha. Journalist och författare tror jag. Nyfikenheten, frågvisheten och lusten att se nya sammanhang har jag alltid haft. Så journalistisken är basen. De senaste åren har jag upptäckt vad härligt det är att få hitta på historier helt fritt. Jag också allt mer börjat uppskatta att komma ut i arbetslivet och kliva in i olika verksamheter. Jag får möta spännande, kunniga människor och får chansen att höra om ny forskning, ställa alla frågor jag vill. Jag lär mig saker på vartenda moderatorjobb, ofta ger det insikter och stoff till mina tidningskrönikor. Det är väldigt roligt att få möta folk och höra vilka frågor som är aktuella och viktiga för dem. Sjunger gör jag bara för husbehov, i gospelkören Heavenly Joy.

Vad sjunger du i duschen?

Jag sjunger mer i bilen faktiskt, särskilt på väg hem från repetitionen med gospelkören. Då är självförtroendet enormt. Jag hade lätt fyllt Madison Square Garden, helst med storbandsjazz eller soulig pop.

Det är 30 år sedan (!!!) du gjorde första ditt första programledarjobb i tv-programmet Gig, hur har tv-mediet förändrats?

Hur mycket som helst. Då fanns ju inte ens MTV. När jag ledde Melodifestivalen var det bara en enda tävling, men å andra sidan tittade 5.8 miljoner. Nu vevas alla TV-format om och om igen, man kokar soppa på samma spik och framför allt är tempot mycket högre. Jag är oerhört glad för alla program jag har fått göra. Inget slår direktsänd talkshow. Det är alla programledares dröm. Och det har jag fått göra i många år.

Vad är framgångskonceptet för att få en bra debatt?

Att det finns en konflikt och deltagare som representerar olika ståndpunkter. Om alla håller med varandra, eller inte vågar säga vad de tycker för att chefen sitter i publiken blir det inte alls lika bra. Så det är viktigt att arrangörerna tänker på det när de sätter samman sina paneler.